ישראל 2007: הרכב הפרטי משתלט על הכביש / החברה להגנת הטבע

אוגוסט 7, 2008 ב- 6:10 pm | פורסם בפקקים ברשת | כתיבת תגובה
תגים: , , , , , ,

נתונים במסגרת דו"ח שהפיצה החברה להגנת הטבע במסגרת יום התחבורה הציבורית 2007,

  • מספר כלי הרכב אשר נעו על כבישי ישראל בשנת 2006 עמד על כ-2,200,000. נסועת כלי הרכב המנועיים (מספר הקילומטרים שמבצעים כלי הרכב) עלתה על 43 מיליארד ק"מ, אורך הדרכים הסלולות עמד על כ-18,000 ק"מ ואילו שטח הדרכים הסלולות עלה על 141,000,000 מ"ר!
  • קצב גידול מספר כלי הרכב בישראל, במהלך השנים, איננו תואם את קצב גידול האוכלוסייה במשך אותה התקופה. בעוד שאוכלוסיית ישראל גדלה, החל משנות השישים, בלמעלה מ-400% (מכ-1,300,000 לכ-7,100,000 נפש), מספר כלי הרכב המנועיים במדינה גדל בלמעלה מ-3,000%! ומספר כלי הרכב הפרטיים באותה התקופה עלה בכ-7,000%!
  • החל משנות השבעים חל גידול של 90% באורך הדרכים הסלולות בישראל. הגידול בשטח הנדרש לסלילת ק"מ דרך מצביע על כך שהכבישים החדשים הנסללים רחבים יותר ובעלי מספר רב יותר של נתיבים. כל זאת מוביל לפגיעה חמורה ביותר באיכות האוויר שאנו נושמים, לחיסול של השטחים הפתוחים ופגיעה משמעותית בנוף.
  • החל משנות השמונים חל מהפך ביחס שבין מספר כלי הרכב הפרטיים בישראל לשאר אמצעי התחבורה. בעוד שבשנות החמישים והשישים הרכב הפרטי היווה כ-30% מסך אמצעי התחבורה הממונעים ושאר האמצעים היוו 70%, מתוכם היוו האוטובוסים כ-4%, הרי שהחל משנות השמונים הרכב הפרטי היווה כ-70% מסך אמצעי התחבורה הממונעים ושאר האמצעים היוו כ30% מתוכם היוו האוטובוסים כאחוז אחד בלבד. משמעות הדבר היא כי התחבורה הציבורית בישראל הלכה ואיבדה את מעמדה, זאת למרות חשיבותה בצמצום כמות כלי הרכב הפרטיים על הדרכים.
  • הצפיפות בכבישים והנזקים הסביבתיים, כלכליים, התחבורתיים והחברתיים הכבדים הנובעים מהעלייה בשימוש ברכב הפרטי, כמו גם תביעת ארגוני הסביבה, העלו גם בקרב מקבלי ההחלטות את המודעות לחשיבות תחבורה ציבורית יעילה ברמת שירות גבוהה, תחבורה ציבורית שתהווה תחליף ראוי לרכב הפרטי כאמצעי נסיעה עיקרי.משרד התחבורה משקיע בשנים האחרונות משאבים רבים לקידומן של מערכות להסעת המונים במטרופולינים, אך במקביל מושקעים משאבים רבים נוספים במערכות תחבורתיות מקבילות ומתחרות ככבישים חדשים, חניונים במרכזי הערים, עידוד השימוש ברכבי ליסינג וכדומה. עקב כך, חרף המאמצים הרבים לקידומן של מערכות להסעת המונים, יורדת לטמיון ההשקעה האדירה בכדאיותן הכלכלית והתחבורתית של הפעלת מערכות אלה ואילו הנזקים הסביבתיים רק הולכים וגדלים!  

לכתבה המלאה – החברה להגנת הטבע
דו"ח יום התנועה 2007 – החברה להגנת הטבע

מודעות פרסומת

להגיב »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

בלוג בוורדפרס.קום.
Entries וכן תגובות feeds.

%d בלוגרים אהבו את זה: